Κυριακή 11 Νοεμβρίου 2012

ΤΙ ΕΙΠΕ Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΠΑΙ.Θ.Π.Α ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠ/ΚΩΝ, ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΤΟΥΣ ΑΠΟ ΤΑ ΓΡΑΦΕΙΑ ΣΤΙΣ ΤΑΞΕΙΣ, ΓΙΑ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ «ΑΘΗΝΑ» ΤΩΝ Α.Ε.Ι, ΓΙΑ ΤΟ Ν/Σ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗΣ ΤΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ Κ.Λ.Π


Ο Υπουργός ΠΑΙ.Θ.Π.Α Κ.Αρβανιτόπουλος στην ομιλία του, στα πλαίσια της συζήτησης για τον κρατικό προϋπολογισμό, το Σαββατο 10 Νοεμβρίου 2012, αναφέρθηκε σε μιά σειρά θεμάτων αρμοδιότητας του Υ.ΠΑΙ.Θ.Π.Α, όπως η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών δομών αλλά και των ίδιων των εκπαιδευτικών, ο εξορθολογισμός του συστήματος τοποθέτησης των εκπαιδευτικών, η αναγκαιότητα της επιστροφής των εκπαιδευτικών από τα γραφεία στα σχολεία, το νομοσχέδιο για την αναβάθμιση του Λυκείου και του Επαγγελματικού Λυκείου, η  αποκέντρωση των δομών και υπηρεσιών στη μη τυπική και άτυπη εκπαίδευση, το σχέδιο «ΑΘΗΝΑ» για το Ελληνικό Δημόσιο Πανεπιστήμιο και άλλα.

Δείτε παρακάτω τα Πρακτικά της Βουλής στο σημείο της ομιλίας του Υπουργού Παιδείας και θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού.



ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ
ΙΕ΄ ΠΕΡΙΟΔΟΣ
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΣΥΝΟΔΟΣ Α΄
ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ  ΞΗ΄
Σάββατο 10 Νοεμβρίου 2012
Συνέχιση της συζήτησης επί του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Οικονομικών «Κύρωση του κρατικού προϋπολογισμού και των προϋπολογισμών ορισμένων ειδικών ταμείων και υπηρεσιών οικονομικού έτους 2013»…..

…..ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Δραγασάκης): Ο κ. Αρβανιτόπουλος, Υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού, έχει το λόγο για δέκα λεπτά.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣΑΡΒΑΝΙΤΟΠΟΥΛΟΣ (Υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού): Κύριε Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, η συζήτηση για τον Προϋπολογισμό του 2013 πραγματοποιείται πέντε μήνες μετά τις προγραμματικές δηλώσεις της τρικομματικής Κυβέρνησης και λίγες μέρες μετά την υπερψήφιση του πολυνομοσχεδίου. ….

……Στον τομέα της παιδείας ξεκινήσαμε τη σκληρή δουλειά με το βλέμμα στραμμένο ταυτόχρονα στο παρόν και το μέλλον, αντιμετωπίζοντας τα προβλήματα της καθημερινότητας αποτελεσματικά, με χαρακτηριστικό παράδειγμα την έναρξη της σχολικής χρονιάς, με την έγκαιρη παροχή των σχολικών βιβλίων και την πλήρωση των θέσεων των δασκάλων και των καθηγητών με τα λιγότερα δυνατά κενά.
Νοικοκυρέψαμε τις δαπάνες και κόψαμε σπατάλες, εξοικονομώντας πόρους για κοινωνική πολιτική. Με τον τρόπο αυτό πετύχαμε την αύξηση των δικαιούχων φοιτητών και σπουδαστών που σιτίζονται δωρεάν στις δομές της φοιτητικής μέριμνας από 57.000 σε 70.000 και συνεχίζουμε με στόχο τις 90.000.Θα διπλασιάσουμε δηλαδή μέσα στο 2013 σε αυτή τη βαθιά οικονομική κρίση τους δικαιούχους σίτισης, προκειμένου να ανταποκριθούμε στις αυξημένες ανάγκες που δημιουργεί αυτή η κρίση στην ελληνική οικογένεια και στους Έλληνες σπουδαστές.
Αυξήσαμε επίσης τις φοιτητικές κλίνες κατά επτακόσιες, αμβλύνοντας ένα εξίσου σοβαρό πρόβλημα. Δώσαμε τη δυνατότητα στους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς που ζουν μακριά από το σπίτι τους να σιτίζονται δωρεάν και προχωράμε τις επόμενες μέρες με την κατάθεση του νομοσχεδίου σε δυο μέτρα για να ανακουφίσουμε τις ελληνικές οικογένειες που αντιμετωπίζουν οικονομικά προβλήματα.
Θα δώσουμε τη δυνατότητα μετεγγραφής σε συγκεκριμένες κατηγορίες πρωτοετών φοιτητών, με βάση κοινωνικά και εισοδηματικά κριτήρια...
(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα της Νέας Δημοκρατίας)
...και θα προχωρήσουμε επίσης στην εισαγωγή μιας επιπλέον εξεταστικής το Φεβρουάριο για τους επί πτυχίω φοιτητές, για να μπορέσουν να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους γρηγορότερα. …

….Θα ήθελα να αρχίσω από την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Στην τριτοβάθμια εκπαίδευση υποστηρίξαμε στις Προγραμματικές Δηλώσεις ότι ο πρώτος στόχος μας ήταν η ολοκλήρωση των εκλογών των Συμβουλίων Διοίκησης στα ανώτατα ιδρύματα.Προς την κατεύθυνση αυτή νομοθετήσαμε ρυθμίσεις το καλοκαίρι -τον Αύγουστο- οι οποίες κατέστησαν δυνατή την εκλογή των Συμβουλίων Διοίκησης στα ιδρύματα. Κάποιοι τότε διαστρέβλωσαν τις ρυθμίσεις αυτές και μας κατηγόρησαν άλλοι για υπαναχώρηση και άλλοι για αναξιοπιστία. Τώρα κάποιοι άλλοι μας κατηγορούν για τεχνοφασισμό….

….Μετά την ολοκλήρωση της εφαρμογής του νόμου για τα διοικητικά των ιδρυμάτων, αγαπητές και αγαπητοί συνάδελφοι, περνάμε στην ουσία της αναβάθμισης του ελληνικού δημοσίου πανεπιστημίου με το σχέδιο «ΑΘΗΝΑ»,ένα σχέδιο που λογοδοτεί και ανταποκρίνεται σε ένα εθνικό όραμα, το όραμα της δημιουργίας ανταγωνιστικών δημόσιων ιδρυμάτων, ιδρυμάτων αριστείας, που θα μπορέσουν να συνενώσουν τους θύλακες αξιοσύνης που υπάρχουν στα ανώτατα ιδρύματά μας και να συνδέσουν με τους παραγωγικούς τομείς και τις παραγωγικές δυνάμεις κάθε ελληνικής περιφέρειας, ενισχύοντας τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της χώρας μας, για να μπορέσουμε να διασφαλίσουμε το μέλλον των παιδιών μας, δηλαδή, το μέλλον του τόπου μας.
Το σχέδιο «ΑΘΗΝΑ» θα προχωρήσει στο χρονοδιάγραμμα που έχουμε θέσει με διάλογο, συναίνεση και αποφασιστικότητα. Αυτό το σχέδιο «ΑΘΗΝΑ» δεν μας το επέβαλε κανείς. Μας το επέβαλε η εθνική λογική….

…ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Δραγασάκης): Ένα ή δυο λεπτά, κύριε Υπουργέ, επειδή έχουμε και άλλους ομιλητές.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΑΡΒΑΝΙΤΟΠΟΥΛΟΣ (Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού): Και αυτό θα το κάνουμε με διάλογο, συναίνεση, αλλά και με αποφασιστικότητα μέσα στο χρονοδιάγραμμα που έχουμε θέσει.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, μιλήσαμε επίσης στις Προγραμματικές Δηλώσεις για την αξιολόγηση δομών, διαδικασιών και ανθρώπινου δυναμικού στην πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Είναι μια διαδικασία που κάθε κοινωνία που έχει στοιχειώδη συλλογικό αυτοσεβασμό πρέπει να την επιζητά, αντί να την αποφεύγει, πρωτίστως στον κρίσιμο τομέα της παιδείας, που διαμορφώνει χαρακτήρες, διαμορφώνει συνειδήσεις, ήθος, δηλαδή, διαμορφώνει την ιστορική συνέχεια κάθε έθνους. Γι’ αυτό το λόγο, προχωράμε στην αξιολόγηση μετά από πολλά χρόνια και καταθέτουμε στο τέλος του Νοεμβρίου το Προεδρικό Διάταγμα για την αξιολόγηση.
Είναι γεγονός ότι πολλές από τις σημερινές διαδικασίες στο εκπαιδευτικό μας σύστημα είναι γραφειοκρατικές, είναι αδιαφανείς, είναι στρεβλές και υποκρύπτουν συντεχνιακές λογικές και βολεμένους.
(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Υπουργού)
Έχουμε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, εκατόν πενήντα έξι χιλιάδες εκπαιδευτικούς και δεκατέσσερις χιλιάδες εννιακόσιες σχολικές μονάδες και χρειαζόμαστε κάθε χρόνο άλλους είκοσι χιλιάδες αναπληρωτές και ακόμα συναντάμε κενά. Γιατί; Γιατί αλλού έχουμε υπεράριθμους και αλλού ελλείψεις; Γιατί στη μια άκρη της Ελλάδας δάσκαλοι και καθηγητές δουλεύουν με υπερωριακή απασχόληση, ενώ κάποιοι άλλοι κρύβονται και κάποιοι άλλοι υποαπασχολούνται; Είναι ένα σύστημα τοποθέτησης εκπαιδευτικών χωρίς αρχή και τέλος.
Όλο αυτό το σύστημα χρειάζεται εξορθολογισμό. Χρειάζεται όλοι οι εκπαιδευτικοί να γυρίσουν από τα γραφεία στις τάξεις τους με τους μαθητές τους. Αυτό, λοιπόν, το σύστημα δεν πρέπει να αξιολογηθεί; Δεν πρέπει να διορθώσουμε τις στρεβλώσεις που έχουμε εντοπίσει;
Ερωτώ, συνάδελφοι: Θα υπερασπιστούμε όλοι την κοινωνική δικαιοσύνη ή θα υπάρξουν πολιτικές δυνάμεις που θα ταχθούν υπέρ της διαιώνισης των στρεβλώσεων και των αγκυλώσεων;
Από την άλλη πλευρά, είναι η αξιολόγηση των ίδιων των εκπαιδευτικών. Έχουμε εκπαιδευτικούς που γηράσκουν αεί διδασκόμενοι, έχουν μεράκι, επιμορφώνονται, κάνουν μεταπτυχιακά, παρακολουθούν τις εξελίξεις. Είναι αυτοί οι φωτισμένοι δάσκαλοι που όλοι συναντήσαμε και σημάδεψαν την πορεία μας. Υπάρχουν και οι άλλοι -λίγοι, λιγότεροι- που μένουν στάσιμοι, ικανοποιημένοι από τις μηχανιστικές, αυτοματοποιημένες διαδικασίες εξέλιξης. Θα τους βάλουμε όλους στην ίδια μοίρα; Γιατί φοβόμαστε να επιβραβεύσουμε τους ικανούς ως κοινωνία; Είναι αυτό δίκαιο ή άδικο;
Πέρα από την αξιολόγηση, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, θα καταθέσουμε στο τέλος του χρόνου το νομοσχέδιο για την αναβάθμιση του Λυκείου και του Επαγγελματικού Λυκείου. Στοχεύουμε στη μορφωτική αυτοτέλεια του Λυκείου, στο γνωσιακό επαναπροσδιορισμό του και στην αντιμετώπιση της σχολικής διαρροής. Στο Επαγγελματικό Λύκειο επιδιώκουμε την αναβάθμιση της τεχνικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης, με στόχο τη σύνδεσή της και την ευκολότερη πρόσβαση στην αγορά εργασίας.
Θα ήθελα να πω και κάτι άλλο όσον αφορά την αποκέντρωση δομών και υπηρεσιών στη μη τυπική και άτυπη εκπαίδευση. Εκατόν είκοσι έξι δήμοι σε όλη τη χώρα έχουν ιδρύσει Κέντρα Διά Βίου Μάθησης για την εκπαίδευση ενηλίκων και από το Σεπτέμβρη του 2013 τα δημόσια ΙΕΚ περνούν στις περιφέρειες, με στόχο την ουσιαστική τους αναβάθμιση, αλλά και την ενίσχυση των τοπικών παραγωγικών δυνάμεων μέσω της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης.
Και κάτι άλλο. Αδράξαμε την ευκαιρία και μετατρέψαμε τις μνημονιακές υποχρεώσεις για άρσεις εμποδίων στην άσκηση επαγγελμάτων σε μια συνολική ρύθμιση για την αδειοδότηση και λειτουργία των δομών της μη τυπικής και άτυπης εκπαίδευσης μέσα από διαφανείς, απλουστευμένες και ομογενοποιημένες διαδικασίες. Υπήρχε μια πληθώρα νόμων, προεδρικών διαταγμάτων, υπουργικών αποφάσεων, με χαρακτηριστικό παράδειγμα το νόμο περί ιδρύσεως φροντιστηρίων, που πήγαινε πίσω στο ’40.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Δραγασάκης): Κύριε Υπουργέ, αν έχετε την καλοσύνη, ολοκληρώστε.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΑΡΒΑΝΙΤΟΠΟΥΛΟΣ (Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού):  Ένα λεπτό, κύριε Πρόεδρε.
Αυτά όλα δημιουργούσαν ένα πλέγμα επικαλύψεων, στρεβλώσεων, γραφειοκρατίας και αδιαφάνειας.
Χρειάστηκαν, αγαπητοί συνάδελφοι, μόλις δυο άρθρα για να διαμορφώσουμε ένα σύγχρονο, ασφαλές, διαφανές και μακράς πνοής περιβάλλον.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, είναι προφανές ότι το εκπαιδευτικό μας σύστημα χρειάζεται ουσιαστικές τομές. Βήμα-βήμα, χωρίς υπερβολές, χωρίς κομπασμούς, χρειάζεται μια απλούστευση διαδικασιών. Απαιτείται μια ριζική επανατοποθέτηση και αξιοποίηση των ανθρωπίνων πόρων και μια λελογισμένη διαχείριση των διαθέσιμων κονδυλίων. Αρκεί να αναλογιστούμε ότι το 2011 το Υπουργείο Παιδείας δαπάνησε 6.180.000.000 ευρώ, ενώ το 2013 θα διαθέσει 4.900.000.000 ευρώ.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, η παιδεία είναι υπόθεση εθνική και απαιτεί ένα εθνικό σχέδιο και όταν υπάρχει ένα εθνικό σχέδιο, κανείς δεν μπορεί να αντισταθεί στη λογική των επιχειρημάτων του, κανείς δεν μπορεί να αντισταθεί στη λογική των επιχειρημάτων ενός σε βάθος μελετημένου εθνικού σχεδίου. Ούτε η Τρόικα ούτε κανείς. Κανείς δεν μπορεί να μας υποδείξει την κατεύθυνση που θα πάμε. Καμία Τρόικα, κανείς απολύτως.
Μπορούμε να συμφωνήσουμε και να διαφωνήσουμε σε επιμέρους πολιτικές ή διαρθρωτικές αλλαγές που προτείνει η οποιαδήποτε Τρόικα, αλλά μέχρι εκεί. Διαφωνήσαμε σε πολλά και επιβάλαμε πολύ περισσότερα. Αυτή η Κυβέρνηση έχει ένα εθνικό σχέδιο για την παιδεία, ένα σχέδιο το οποίο παρουσίασε στις Προγραμματικές Δηλώσεις και το εφαρμόζει απαρέγκλιτα με σκληρή δουλειά και με τη μέγιστη δυνατή συνηγορία όλων των εμπλεκομένων, προετοιμάζοντας τη χώρα και τη νέα γενιά για τη μετά κρίση εποχή.
Σας ευχαριστώ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου